جشنواره دانش آموزی زنگ کرونا

از سلسله جشنواره های مسئله محور

از ایده تا اختراع

جشنواره دانش آموزی زنگ کرونا

از سلسله جشنواره های مسئله محور

از ایده تا اختراع

23 ساعت

26 جلسه

1 سال پشتیبانی

جشنواره مسئله محور زنگ کرونا

جشنواره مسئله محور زنگ هشدار کرونا سال 1399

همانطور که می دانیم کشور عزیزمان در کنار سایر کشورهای جهان، با چالش ویروس کرونا روبرو شد. یکی از مهمترین اقشاری که به دلیل همه گیری این ویروس، با مشکلات فراوانی دست به گریبان شدند، کودکان و نوجوانان بودند؛ که به موجب تعطیلی مدارس، مهد کودک‌ها، پارکها و اماکن تفریحی و در عین حال نبودن زیرساخت‌ها و امکانات جایگزین برای آنها معضلات متعدد و چندگانه ای را پدید آورد. درکنار مشکلاتی که همه گیری این ویروس به ویژه برای نسل کودک و نوجوان کشور ایجاد کرد، صحنه‌های روشن و امید بخش نیز در پرتو همدلی و مهربانی آحاد مختلف کشور شکل گرفت که کودکان و نوجوانان نیز نقش پر رنگی در این خصوص داشتند. فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی در عرصه‌های مختلف سلامت، خدمات اجتماعی، کمک به محرومین و… از جمله این فعالیت‌هاست.

با توجه به اهمیت بهره برداری از فرصت‌های پدید‌آمده از این واقعه تلخ و همچنین مشارکت فعال در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل همه گیری بیماری‌های فراگیر به عنوان راهکارهای تحقق اهداف پیشرو در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مود توجه قرار گرفت، جشنواره مجازی “زنگ هشدار کرونا” به عنوان اولین جشنواره از سلسله جشنواره‌های دانش‌آموزی مسئله محور توانست بستری را برای شکل دهی این مهم فراهم کند.

محور‌های جشنواره‌‌

آزمایشگاه ایده

در این بخش، برخی از چالش‌ها در حوزه کرونا که کشور با آن مواجهه شده است، برای کودکان و نوجوانان مطرح شده و از آنها خواسته شد تا خود را در جایگاه تصمیم گیرندگان این حوزه گذاشته و راهکارهای خلاقانه و کارآفرینانه‌ای که به ذهنشان می‌رسد را در قالب یک طرحواره ارائه کنند. از اهداف مهمی که در این محور دنبال شده  توجه دادن نسل جوان کشور به مسایل اساسی کشور و تقویت حس مسئولیت‌شناسی آنها بوده است.

جوانه‌های جهادگر

از ابتدای وقوع بحران کرونا در کشور، جمع کثیری از اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان و نوجوانان در قالب گروه‌های داوطلبانه و جهادی، در راستای خدمت‌رسانی پا به میدان گذاشته و به فعالیت پرداخته‌اند. پرورش روحیه جهادی با نمایش نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها اهداف مد‌نظر در این محور بوده است که دانش‌آموزان خلاصه‌ای از فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی خود را در قالب ویدئو و نماهنگ به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

کرونامند

یکی از مهارت‌های دانش‌آموزی، توانایی تحقیق و پژوهش هدفمند است؛ مسئله کرونا که به عنوان چالش روز دنیا مطرح است، زمینه مناسبی برای تقویت این مهم بوده است. به همین منظور نوجوانان در قالب مقاله‌های علمی در خصوص موضوعات مطرح شده، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

کرونای رنگی

چالش کرونا به دلیل گستردگی ابعاد مختلف آن، از جنبه‌های مختلف به عنوان سوژه‌ای جذاب مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. به همین منظور در این بخش تلاش شد تا  دانش‌آموزان طرح‌ها و ایده‌های خود را در قالب داستان پردازی، کلیپ، عکس،کاریکاتور، انیمیشن، پادکست و … در حوزه موضوعات مطرح شده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

نیاز به مشاوره تخصصی دارید؟

واتساپ

09057664561

شاد

09057664561